In Enschede, Zwolle, Almere, Goes, Hellevoetsluis en Emmen; in alle hoeken van het land zetten restauranthouders eigen maaltijdbezorgdiensten op. Uit boosheid over de hoge tarieven van Thuisbezorgd.nl gaan deze week weer twee lokale concurrenten van start.
De veertien restaurants in het Zeeuwse Goes die niet bij een keten zijn aangesloten, hebben het gehad met de landelijke bestelsite. Toen Thuisbezorgd.nl eind vorig jaar aankondigde zijn commissie per bestelde maaltijd vanaf 1 januari te verhogen van 12 naar 13%, was voor deze horecaondernemers de maat vol. Ze lanceren woensdag hun eigen bezorgwebsite: Eetgoes.nl.
‘Daar zijn vele redenen voor, zegt Jesse Wiskerke, initiatiefnemer en uitbater van een spareribrestaurant in Goes. ‘Als het bij Thuisbezorgd niet goed loopt met de bestellingen, geven ze niet thuis. Het gaat niet alleen om de tariefsverhoging.’ Toch weegt het zwaar mee dat Eetgoes.nl geen commissie rekent. De deelnemende restaurants willen de komende tijd hun contracten bij Thuisbezorgd opzeggen.
Papa- en mamabedrijven
John Sonneveld, die een sushi-bezorgrestaurant heeft in Hellevoetsluis, deed dat afgelopen januari al. Toen hij zich in 2010 zich aansloot bij Thuisbezorgd betaalde hij 6%, nu meer dan het dubbele. Restaurants in Hellevoetsluis zijn volgens hem nu op jaarbasis €50.000 tot €60.000 kwijt. ‘En dat zijn allemaal kleine ondernemertjes, papa-en-mamabedrijven. Restaurants in de grote steden betalen nog veel meer.’
Tien etablissementen in de Zuid-Hollandse plaats werken sinds november, vlak na de aankondiging van de tariefsverhoging door Thuisbezorgd, samen bij de eigen bestelsite Hellefood.nl. Het lukt al best goed om publiek te lokken, merkt Sonneveld. De ondernemers investeren in advertenties in het lokale dagblad en op Facebook, jassen met Hellefood.nl erop en de bestickering van auto’s.
Een landelijke tegenhanger
De bezorgrestaurants in Goes en Hellevoetsluis hebben geen plannen om zich aan te sluiten bij een landelijke concurrent van Thuisbezorgd.nl. Want ook die is in de maak. ‘Toen de tariefsverhoging werd aangekondigd zijn we hier bij elkaar gaan zitten’, zegt Sleman Mirza, die een wokrestaurant heeft in Enschede. Uit dat overleg rolde een plan voor een volwaardige, landelijke tegenhanger voor Thuisbezorgd.nl.
Eten.com, de naam die de initiatiefnemers op de kop wisten te tikken, komt voort uit de website Horeca in Actie. Daar verzamelden zich 1200 ondernemers om te protesteren tegen de tariefsverhoging van Thuisbezorgd. Bijna honderd restauranthouders dragen ook financieel bij aan de oprichting van de website, waar hongerige consumenten vanaf juni maaltijden kunnen bestellen.
Wie in de buurt van Zwolle woont, kan al eerder terecht bij Zwolle-Eet.nl. Dinsdag moet duidelijk worden hoeveel ondernemers overstappen naar deze lokale besteldienst. Als lokkertje is er een starttarief van 4%. Restaurants die zich later aansluiten betalen 5% per bestelling. Daarvan moet onder meer een reclamecampagne betaald worden, zodat klanten het nieuwe besteladres kunnen vinden.

Wat noordelijker, in de regio rond Emmen en Coevorden, is Bezorgland.nl opgezet. Met 4% commissie duiken de twee Drentse broers De Gooijer ver onder de prijzen van Thuisbezorgd. En, anders dan bij Thuisbezorgd, betalen ketens net zoveel als de kleine, zelfstandige horecaondernemers. Tientallen bezorgrestaurants in die regio verspreiden al folders voor Bezorgland.nl.
Dreigbrieven
Kleinere ondernemers hebben ook geen zin om te betalen voor de dure concurrentiestrijd die Thuisbezorgd in Duitsland uitvecht met Delivery Hero. ’Veel geld verdwijnt als advertentiekapitaal naar het buitenland. Daar zie ik niets van terug’, zegt Sonneveld van Hellefood. Wat hem verder dwars zit zijn de ‘nare brieven’ en ‘bedreigingen’ die hij kreeg van Thuisbezorgd, omdat hij klanten die rechtstreeks bij hem bestellen korting geeft.

Dat is de reden waarom je bij Eten.com geen logo’s ziet, zegt Mirza. Ondernemers zijn volgens hem bang voor represailles van Thuisbezorgd. Die zouden bijvoorbeeld te horen krijgen dat het jammer zou zijn als ze 1500 bestellingen per maand zouden mislopen. Dat wordt door Thuisbezorgd tegengesproken. Wel krijgen aangesloten restaurants die buiten Thuisbezorgd om goedkoper bezorgen, daarvoor een rekening. Dat mag niet.
Op die onvrede hoopt Jurgen de Jonge handig in te spelen. Hij is in januari in Almere van start gegaan met een koeriersdienst, die eten bezorgt van restaurants die eerder nog geen bezorging aanboden. Klanten kiezen bij Ishipit zelf hun koerier, die desgewenst ook boeken terugbrengt naar de bibliotheek, een pak afhalen bij de stomerij en straks ook een online bestelde jas thuis aflevert.
Reactie Thuisbezorgd
Thuisbezorgd is niet van plan de bekritiseerde tariefsverhoging terug te draaien. 'De bezorgdienst levert gemiddeld €80.000 extra omzet aan een bezorgrestaurant, voor sommige gaat het zelfs over meer dan een miljoen', zegt een woordvoerder. 'Daar sturen we een rekening voor.' Het bedrijf zegt geen plannen te hebben om het tarief in Nederland nog meer te verhogen. De commotie over de hogere commissie heeft volgens de woordvoerder niet tot een uittocht van klanten geleid. 'Naar aanleiding van de tariefswijziging hebben zo'n tien klanten opgezegd. Voor de goede orde: Thuisbezorgd.nl heeft meer dan 7000 aangesloten bezorgrestaurants, waarvan de overgrote meerderheid gewoon tevreden is. We verwachten overigens in goed overleg ook de restaurants die hebben opgezegd, weer terug te winnen.'
Ishipit begint met 25 koeriers, maar dat moeten er binnen een jaar meer dan tweeduizend worden, zegt initiatiefnemer De Jonge. Hij benadrukt dat hij voor de koeriers al afspraken heeft gemaakt met de Belastingdienst en dat ze verzekerd rondrijden. Hij heeft internationale ambities met zijn koeriers-app, die vooral een behoefte zou vervullen in kleinere steden en dorpen.
Sterke marketing
Al die lokale initiatieven zijn alleen maar goed, zegt Sleman Mirza van Eten.com. Maar hij vraagt zich af in hoeverre ze nut hebben op de lange termijn. ‘Je zult het er niet mee redden. In eerste instantie zullen mensen er uit nieuwsgierigheid wel naar kijken, maar door de sterke marketing zal Thuisbezorgd altijd winnen. Die weten met bulkmarketing op het juiste moment altijd op het netvlies te staan.'
Mirza denkt met zijn landelijke initiatief wel op termijn de 7000 restaurants die zijn aangesloten bij Thuisbezorgd, te kunnen binnenhalen. Een vaste commissie van 6% ('en dat blijft zo') moet de horecabedrijven over de streep trekken. Zeker omdat Thuisbezorgd verdere prijsverhogingen niet uitsluit. 'Ik denk dat ze naar de 17% willen, een tarief dat hun buitenlandse concurrenten rekenen.' Daarom wordt met zo’n vijftien man hard gewerkt aan een alternatief. 'Wij moet even snel doen wat Thuisbezorgd in 17 jaar deed.'